본문 바로가기
디자인/무료 디자인 자습서

[일러스트] 일러스트 액체효과 만드는 방법

by 코코리★ 2018. 5. 21.
728x90

Adobe Illustrator 튜토리얼: 벡터 아트에 사실적인 액체를 그리는 방법

Adobe Illustrator tutorial: Draw realistic liquids in vector art

 

소개

벡터 일러스트레이션에서 설득력 있는 액체 효과를 만드는 것은 어려운 일이 될 수 있습니다.

운이 좋게도, Jing Zhang이 튜토리얼을 통해 예술 작품과 함께 실제 스플래시를 만드는 방법을 보여줍니다.

Illustrator의 Mesh 도구, Warp 도구 및 레이어 혼합 속성을 가지고 놀면서 벡터 액체를 만드는 다양한 Illustrator 기술을 배울 수 있습니다.

메쉬 도구는 종종 간과되지만 일러스트레이터의 가장 강력한 도구 중 하나입니다.

실제적인 3D 효과를 만들어내기 위해 사용할 수 있으며, 작업을 독특하게 마무리할 수 있습니다.

2시간 - 3시간 소프트웨어 Adobe Illustrator CS3 이상 완료 시간

Intro
Creating convincing liquid effects in vector illustration can be a tricky business. Luckily, Jing Zhang has provided us with this tutorial that shows you how to make a real splash with your art. You’ll learn numerous Illustrator techniques to create vector liquid, by playing around with Illustrator’s Mesh tool, Warp tool and layer blending properties.The Mesh tool is often overlooked, but it is one of Illustrator’s most powerful tools. You can use it to create realistic 3D effects and it allows you to give your work a unique finish.Time to complete2 - 3 hoursSoftwareAdobe Illustrator CS3 or later

1단계

일러스트레이터를 작동시키고 펜 도구(P)를 사용하여 물방울의 기본 모양을 그립니다.

선택 도구(A), 직접 선택 도구(V), 변환 앵커 포인트(Shift + C), 펜 도구(P),

추가 앵커 포인트(+) 및 삭제 앵커 포인트(-)와 같이 그릴 때 단축키를 사용하여 추적 진행 속도를 향상시킵니다.

Step 1
Fire up Illustrator and using the Pen tool (P), draw a basic shape of a water splash. Speed up your tracing progress by using keyboard shortcuts as you draw, such as the Selection tool (A), Direct Selection tool (V), Convert Anchor Point (Shift + C), Pen tool (P), Add Anchor Point (+) and Delete Anchor Point (-).

2단계

방금 만든 개체를 복사하고 Ctrl/Cmd + F를 사용하여 같은 위치에 두 번 붙여넣습니다.

레이어가 많을수록 효과가 더 좋습니다.

그런 다음 Warp(Warp) 도구(Shift + R)를 클릭하고 기본 설정을 사용하여 위 그림과 같이 상단 및 중간 레이어를 Warp합니다.

Step 2
Copy the object you just created and useCtrl/Cmd + Fto paste it in the same place twice. The more layers there are, the better the effect will be. Next, click on the Warp tool (Shift + R) and using the default setting, warp the top and the middle layer as shown in the picture above.

3단계

위에 표시된 팬톤 컬러를 사용하거나 자신만의 컬러를 사용하여 모든 물체를 파란색으로 색칠하십시오.

외부 레이어가 가장 어두운 색인지, 내부 층이 가장 밝은 색인지 확인하십시오.

Step 3
Colour all the objects in blue, either using the Pantone shades shown above, or by creating your own – just make sure the outer layer is in the darkest colour and the inner one the lightest.

4단계

다음은 하이라이트를 추가하겠습니다.

맨 위 계층에서 펜 도구(P)를 사용하여 표시된 것과 유사한 개체를 그립니다.

나중에 메쉬가 복잡하지 않도록 가능한 한 적은 고정점을 사용하십시오.

가장 밝은 파란색인 상단 스플래시 레이어와 동일한 색상으로 도형을 채우십시오.

메쉬 도구(U)를 사용하여 하이라이트 중앙을 클릭하고 앵커 포인트를 흰색으로 채웁니다.

앵커 포인트와 화살표가 부드럽게 보이도록 조정합니다.

이 기술을 다른 스플래시 영역에 반복하여 사진이 광택이 나기 시작할 때까지 더 많은 강조 표시를 만듭니다.

Step 4
Next, we’ll add the highlights. On the top layer, use the Pen tool (P) to draw up an object similar to the one shown. Try to use as few anchor points as possible to avoid complicating the mesh later. Fill the shape with the same colour as the top splash layer – the lightest blue. Using the Mesh tool (U), click on the centre of the highlight, and fill the anchor point with white colour. Adjust the anchor point and its arrows to make it look smooth.Repeat this technique on the other areas of the splash, creating more highlights until your picture starts to look glossy.

5단계

타원 도구(L)를 사용하여 모든 크기의 타원 객체를 그립니다.

Warp 도구(Shift + R)로 객체를 늘리거나 뒤틀면 모양을 자연스럽게 액화 (liquefy) 할 수 있습니다.

스플래시의 움직임을 보충하기 위해 어둡고 뒤틀린 스트로크를 추가하세요.

그림에서 세부 사항은 품질을 정의하므로 이 단계에서 더 많은 시간을 할애할 가치가 있습니다.

Step 5
With the Ellipse tool (L), draw an ellipse object of any size. By stretching and warping the object with the Warp tool (Shift + R), you can ‘liquefy’ its shape naturally. Add some dark twisted strokes to make up the motion of the splash. In illustration, details define the quality, so it’s definitely worth taking more time over this step.

6단계

여전히 타원 도구(L)를 선택한 상태에서 다양한 투명 통화의 물방울을 몇 개 만듭니다.

실제 물방울은 모양이 거의 균일하지 않기 때문에

Warp 도구(Shift + R)를 다시 사용하여 더 사실적으로 보이게 만듭니다.

Step 6
Still with the Ellipse tool (L) selected, create a few water drops of various transparencies. As real water drops are rarely uniform in shape use the Warp tool (Shift + R) again to make them look more realistic.

7단계

4단계에서 설명한 방법을 사용하여 주 물방울을 몇 개 선택하고 Mesh Tool(U)로 더 견고하게 만듭니다.

앵커 포인트의 일부 색상을 어두운 그림자 색상으로 변경할 수도 있습니다.

Step 7
Select a few of the main water drops and make them more solid with the Mesh Tool (U), using the method described in Step 4. You can even change the colour some of the anchor points to a darker shadow colour.

8단계

특히 자연 요소가 많은 작품에서 구성이 중요하므로, 특정 단면을 과도하게 사용하지 않도록 주의하십시오.

아래 빨간 박스 부분을 보시면, 저는 물이 쏟아지는 스플래시 오른쪽을 두드러지게 보여드렸습니다.

Step 8
Composition is crucial, particularly in a piece with lots of natural elements, so be careful not to overdo any particular sections. Here, I’ve given prominence to the right-hand side of the splash, where the water pours.

9단계

여기에 표시된 대로 스파클링에 반짝이는 하이라이트를 추가합니다.

각 하이라이트 셰이프의 불투명도를 50%에서 95%로 변경합니다.

이 미세한 디테일은 텍스처의 외관을 극적으로 향상시킵니다.

Step 9
Add sparkling highlights to your splash as shown here. Vary the opacity of each highlight shape from 50% to 95%. This subtle detail will dramatically improve the texture’s appearance.

10단계

잉어를 만들기 위해서, 저는 SymmetryWorks라는 플러그인의 도움을 받아 물고기 비늘을 만들었습니다.

플러그인이 없어도 만들 수 있지만, 많은 시간을 절약 할 수 있습니다!

fromartlandia.com/products/SymmetryWorksand을 다운로드하면

위와 같이 내 설정을 따르거나 직접 만들 수 있습니다.

그런 다음 패턴을 선택한 상태에서 Object> Expand 으로 이동합니다.

Step 10
To create the Koi, I used the help of a plug-in called SymmetryWorks to make the fish scales. You don’t need the plug-in to make them, but it saves a lot of time! You can either download it fromartlandia.com/products/SymmetryWorksand follow my settings as shown above, or you can create your own. Then, with your pattern selected, go toObject > Expand.

11단계

잉어(Koi)를 그리고 물고기 모양을위한 마스크 (Ctrl / Cmd + 7)를 사용하여 몸 모양을 복제하십시오.

그라디언트 색상으로 다른 부분의 색상을 지정합니다. 

운이 좋으면, 잉어는 여기 오른쪽에 있는 것과 비슷하게 보일 것입니다.

Step 11
Draw a Koi and duplicate the body shape, using one as a mask for the fish scale (Ctrl/Cmd + 7). Colour the other parts with gradient colour. With luck, your Koi carp should look similar to the one here on the right.

12단계

물고기가 단단해 보이도록 하려면, 몸을 복제하고 더 진한 파란색으로 채우세요.

그런 다음 Mesh 도구(U)를 적용하고 4단계와 7단계에서 설명한 것과 동일한 방법을 사용하여

가운데에 앵커 포인트를 추가하고 흰색으로 채웁니다.

메뉴 모음에서 Opacity를 클릭하고 드롭다운 메뉴에서 혼합 모드를 곱셈으로 설정합니다.

Step 12
To make the fish look solid, duplicate its body and fill it with darker blue colour. Next, apply the Mesh tool (U) and, using the same method as described in Steps 4 and 7, add an anchor point in the middle, and fill it with white. Click on Opacity in the menu bar and set the blending mode to Multiply in the drop-down menu.

13단계

피쉬에 하이라이트를 더 추가하려면 펜 도구(P)를 사용하여 파란색 모양을 그리고 메쉬 도구 방법을 반복한 다음

중간 앵커 포인트를 흰색으로 채웁니다. 마지막으로 혼합 모드를 밝기로 변경합니다.

잉어를 복사하여 다른 부위에 붙여 넣고 크기와 회전수를 변화시킵니다.

레이어 스택을 사용하여 물 앞과 뒤에 놓습니다.

Step 13
To add extra highlights to the fish, use the Pen tool (P) to draw a blue shape, repeat the Mesh tool method and fill the middle anchor point with white colour. Finally, change the blending mode to Lighten.Copy and paste the Koi carp to different areas and vary their size and rotation. Use the layer stack to place them in front and behind the water.

14단계
거의 다 왔으니, 이제 잔을 추가 해봅시다.

펜 도구(P)를 사용하여 약 3pt의 스트로크 무게로 글라스의 윤곽을 그립니다.

Step 14
We’re almost there, so lets add in the glass now. Use the Pen tool (P) to draw the outline of a glass with a stroke weight of about 3pt.

15단계

마지막으로, 유리 개체를 복제하고 경로를 닫은 후 어두운 회색으로 채우십시오.

망사 도구(U)를 사용하여 몇 개의 고정점을 추가합니다. 일부 앵커 지점의 색상을 흰색으로 변경합니다.

그런 다음 혼합 모드를 화면으로 변경하고 불투명도를 69%로 설정합니다.

스택 맨 위에 있는 새 레이어로 저장합니다.

완성된 디자인에 과일 조각과 얼음이라는 몇 가지 추가 요소를 포함했는데, 저처럼 직접 만들어보시는 건 어떨까요?

여러분의 작품이 예쁘게 완성되길 바랍니다.

Step 15
Finally, duplicate the glass object but close the path, and fill it with dark grey. Use the Mesh tool (U) to add a few anchor points. Change the colour of some of the anchor points to white.Next, change the blending mode to Screen and set the opacity to 69%. Save this as a new layer at the top of the stack. I’ve included some additional elements in my finished design – fruit slices and ice – so why not add your own touches?

728x90

댓글